Filmrecension : The Terminator

Man blir nästan direkt nostalgisk när man hör ordet "Terminator", man börjar komma ihåg när man var 6-7 år när man satt och såg Terminator 2 : Judgement DayVHS, om och om igen. Terminator 2 hör till en av mina absoluta favorit filmer från min barndom, trots detta har jag aldrig sett den första Terminator-filmen, varför? Jag tror det beror på att i uppföljaren jämfört med den första spelar Arnold Schwarzenegger en Terminator som beskyddar människorna, men i den första spelar han ond. Detta kunde jag inte acceptera och vägrade se Terminator 1, tills nu...

Los Angeles 1984, två män framträder på två olika ställen ur en storm av elektricitet. En av dom är en stor maskulin man som verkar komma oskadad ut ur stormen, varav den andra verkar vara skadad. Båda männen är nakna. Den mystiska maskulina mannen spelad av Arnold Schwarzenegger skaffar åt sig vapen börjar en jakt med hjälp av telefonkatalogen att hitta en kvinna som heter "Sarah Connor". I telefonkatalogen hittar han tre stycken vid namn Sarah Connor och lyckas döda två av dom. När han försöker döda den tredje Sarah Connor (Linda Hamilton) blir han stoppad av den andra tidsresande mannen, Kyle Reese (Michael Biehn). Reese lyckas rädda Sarah Connor för stunden och förklarar åt henne att han är från framtiden och att inom några år kommer ett kärnvapenkrig att äga rum, och överintelligenta maskiner tar över världen. Han berättar även att människan i framtiden är nästan helt förintad, och maskinerna gör allt för att hitta dom sista överlevande, men en av dom överlevande, John Connor kommer på ett sätt hur man förgör maskinerna. Så när människorna börjar få tillbaka sitt övertag över maskinerna, så skickar dom en robot, en såkallad "Terminator" tillbaka i tiden för att förinta Sarah Connor, John Connors mor, så att hon inte kan föda den framtida ledaren, Kyle Reese skickas även tillbaka i tiden för att beskydda Sarah Connor mot "The Terminator".

I The Terminator är det James Cameron (Aliens, The Abyss) som står för regi och manus. För att vara Camerons första långfilm som regissör är denna film otroligt välgjord, biljakterna, actionscenerna ja, allt är precis lagom långt. Miljöerna visar upp ett otroligt skitigt och deprimerande Los Angles, påminner mycket om Blade Runner från 1982 av Ridley Scott.
Bland allt skjutande finns även en del svarthumor, som när The Terminator ber om en "Uuuzii Naaaine Millimitaaah" (UZI 9mm) börjar flinet trycka på. Arnold Schwarznegger som hade varit med i Conan The Barbarian före, gör en fantastisk tolkning av den otroligt känslokalla förgöringmaskinen T-101 (model på Terminatorn). Arnold har bara 16 repliker in hela filmen, men på sättet han rör sig på, så känns det verkligen som att han är en maskin med ett enda mål : att döda. Finns det nåt dåligt med filmen då? Ja, det finns det, musiken anser jag att inte riktigt passar in, förutom den pampiga "Main Theme", Linda Hamilton som Sarah Connor övertygar mig inte riktigt heller, hon börjar med att vara en helt vanlig flicka som gillar att ha roligt men utvecklas under 1 natt till nån slags "mega-badass" hjältinna.

The Terminator är en mycket välgjord och bra film, men trots detta så har jag nåt emot den och den fångar mig inte riktigt. Jag tror helt enkelt att det beror på min kärlek till uppföljaren. Men hursomhelst vill du se en jävligt grym actionfilm, med bra handling och Arnold på topnivå, så rekommenderar jag stark The Terminator.

"I'll Be Back."