Filmrecension : Resident Evil

Att börja med måste jag säga att jag är ett enormt Resident Evil-fan, har spelat alla dom 3 första spelen till Playstation 1, och älskar speciellt 1an och 2an. Så när jag hörde att det skulle komma en Resident Evil film var min första tanken att trots att videospels baserade filmen brukar bli dåliga kan denna bli bra, eftersom handlingen i 1an är väldigt bra och zombiefilmer brukar inte vara svåra att lyckas med. Till min förvåning skulle den ha en helt annan handling än vad spelet hade, så p.g.a. att jag är ett Resident Evil-fan och inte vill bli enormt besviken, bestämde jag mig när jag såg att jag inte skulle tänka den som en Resident Evil film utan bara som en helt vanlig zombie-rulle.

Umbrella Corportation är världens största företag inom bioteknik och läkemedel, men företaget har även en topphemlig labotorie bas under jorden som kallas "The Hive" var dom forskar i biologiska vapen för militären. Men ett experiment går snett och ett smittosamt och dödligt virus sprids i The Hive.

Alice, är en kvinna som vaknar upp i ett badkar, naken och minns inte vad som har hänt. Hon klär på sig och upptäcker snart att hon befinner sig i en stor herrgård. Plötsligt blir Alice överraskad av en kommandogrupp som har skickats för att undersöka vad som har hänt i The Hive, eftersom basens försvarsmekanism har aktiverats. Alice och kommandogruppen börjar bege sig ner i The Hive för att se vad som har gått snett.

Det är mycket som är fel med den här filmen. Dom flesta skådespelarna är riktigt usla, Michaelle Rodriguez spelar en av kommando soldaterna, och hon är en av dom sämsta skådespelarna som får vara på den vita duken idag. Dom andra skådespelarna gör inte nåt riktigt bra jobb och inte heller filmens huvudperson Alice (Milla Jovovich) gör bra ifrån sig.
Det andra är Zombisarna, jag älskar zombie-rullar och dom är bland det bästa jag vet, men här ser dom riktigt förjävliga ut för att vara 2000-talet, sen kommer en uber-mutant-zombie som är så dåligt datagjord att den ser bara ut som en milkshake som blivit besatt. Allt är regissörens fel, Paul WS Anderson som bland annat är känd idag som mannen som förstörde allt som folk älskade med "Alien" och "Predator" i den sjukt pinsamma filmen "Alien Vs. Predator" och han har även gjort en katastrofal remake på Death Race 2000 från 1975.

Detta kunde ha blivit en bra film, ifall dom skulle ha anställt zombieguden George A. Romero att regissera som det var tänkt i början , och kanske tagit fram ett lite stabilare manus. Resident Evil får bottenbetyg, enda postivita med filmen är slutet och jag att gillar faktist Milla Jovovich på något konstigt sätt, fast hon inte är världens kanske bästa skådis, så ser hon endå ganska grym ut när hon spöar zombies. Ser framemot att få recenera den nästa filmen i Resident Evil-trilogin.

"You're all going to die down here."