Filmrecension : Escape From New York

16 år in i framtiden,1997 (filmen är gjord 81'), börjar tredje världskriget lida mot sitt slut. Både USA och Sovjet Unionen har lidit av konflikten och båda söker en fredlig lösning. Brottsligheten har ökat med 400% och Manhattan i New York har förvandlats till ett fängelse, var alla är dödsdömda. I Fängelset finns inga vakter, utan dom som skickas dit kommer aldrig ut, därför omges fängelset av en 15m hög cement vägg. Helikoptrar och vakter patrullerar runt området dygnet runt för att se till att ingen försöker fly.

Air Force One, innhållande Amerikas President, blir kapad av terrorister och krashlandar i rakt ner i Manhattan. När militären rycker in för att rädda Presidenten, meddelar fångarna att om dom inte lämnar ön omedelbart kommer dom att mörda honom.

Den föredetta elitsoldaten Snake Plissken (Kurt Russell) är en fånge som är på väg att bli skickad till Manhattan när planet krashlandar, och polischefen Bob Hauk (Lee Van Cleef) ser inget annat alternativ än att ge i uppdrag åt Snake att försöka få ut Presidenten. Om inte Snake lyckas få ut Presidenten inom 24 timmar, kommer han att dö, eftersom Bob Hauk har injicerat microskopiska explosioner i Snake's kropp.

I denna framtidsvision bygger regissören John Carpenter upp ett Manhattan som har mörka kusliga gator, allt är förstörd, och det ser ut som att Manhattan varit med om en kärnvapen explosion. Men det bästa filmen är Kurt Russell i rollen som Snake Plissken, han är så jävla grym! Snake är en slags "anti-hjälte", under kriget försvarade han sitt land med sitt liv, men nu spottar ur sig "I don't give a fuck about your war...or your president. " åt polischefen. Det som gör Snake så jävla hård är att han inte häver ur sig en massa onödiga one-liners efter att han har dödat nån, som andra typska actionhjältar. Finns för mycket att säga om Snake, man måste se filmen för att förstå hur grym han är, han är lungt en av mina favorit karaktärer. Det märks även att den legendariska videospelsutvecklaren Hideo Kojima, har tagit mycket från Snake Plisskin till sin spelserie Metal Gear Solid. Huvudpersonen i Metal Gear Solid heter Solid Snake, och han använder en gång i serien namnet Plisken som täcknamn.

I Escape From New York målas människor upp som att dom egentligen är väldigt ruttna på insidan och egentligen vill bara rädda sitt eget skinn. Detta är en väldigt mörk film, och tilltalar kanske inte alla. Jag kan förstå att många inte kommer tycka om denna film, utan kommer att klaga på att den eftersom här finns inga "Good Guys". Jag älskar Escape From New York för miljön, karaktärerna och det mörka framtidsvision som byggs upp. Ett mästerverk, Full Pott!

"Snake, I thought you were dead... "