Filmrecension : Alien

Nostrodom, är ett fraktskepp som är på väg tillbaka till Jorden. Besättningen ligger nedsövda men väcks plötsligt när skeppets dator plockar upp vad som verkar vara en nödsignal från en annan planet. Trots att ingen i bestättningen vill landa på planeten, så måste dom enligt lag undersöka varje nödsignal. Nostrodom landar på planeten, och tre från bestättningen beger sig ut för att undersöka planeten. Kane spelad av John Hurt hittar en grotta med hundratals ägg liknande föremål, när ett av äggen ser ut att kläckas lutar sig Kane nyfiket över ägget, men blir plötsligt attackerad av en spindelliknande jätteparasit som fäster sig på hans ansikte. Besättningen hittar Kane och för honom in i skeppet och konstaterar att han lever men att jätteparasiten vägrar släppta hans ansikte.

Alien är en unik Sci-fi/Skräck film eftersom skrämomenten inte bygger på att en massa monster som börjar hoppa fram 10 minuter inne filmen, utan Alien bygger sakta upp en mörk och klaustrofobisk känsla i Nostrodoms trånga och mörka korridorer. Miljöerna är väldigt bra gjorda, för att inte prata om filmen monster "Alien", Alien som designades av den schweiziske konstnären H.R. Giger, har även designat planetens yta samt det övergivna rymdskeppet. Enligt rykten sägs det att Giger hade madrömmar om varelsen, och därefter fick inspiration att rita Alien, som blivit kult-förklarad i dagens läge.

I Alien möter vi även första gången den hårdkokta kvinnan Ripley (Sigourney Weaver) som är något så ovanligt på den tiden, hjältinnan.

Bra skådespelare och ruskiga miljöer gör Alien till en fantastisk film som bara måste ses om man vill kalla sig en sci-fi eller skräck fantast. Filmen vann även en Oscar för "Best Visual Effects" och fick tre uppföljare Aliens av James Cameron, Alien3 och Alien : Resurrection. Dom senaste AVP filmerna (Alien vs. Predator) ska man inte ens prata om eftersom dom bryter mot allt som gjorde att Alien blev ett av publikens favorit monster. Jag hoppas verkligen att Alien släpps snart på Blu-Ray eftersom filmen skall avnjutas i så högkvalite man kan få tag på, men får ni tag på den på DVD så släck lamporna, skruva up volymen så lovar jag att ni kommer få den mörka klaustrofobisk känsla som Alien ger.

"Ash. Any suggestions from you or Mother?"